به عکس زیر دقت کنید


برای افرادی که اطلاعاتی از مهندسی خودرو ومکانیک ندارند همین تصویر بالا گویای شکست ایران در خودرروسازی است......
مقایسه ایران وکره از لحاظ پتانسیل امکان پذیر نیست چون ایران در 30 سال گذشته تراکم نخبگان خودش به سمت رشته های مهندسی هدایت کرده و ایران بهترین مهندس های جهان رو داره....واز لحاظ مواد اولیه هم مواد درجه 1 در اختیار ایران هست که کره اینهمه پتانسیل بسیار مهم رو نداشت
اما باز چرا ایران داره الان کالسکه میسازه و کره بهترین خودرو های جهانو..؟؟؟
تا قبل از سال 1384 دولت هایی که سره کار بودن..خیلی اصرار داشتن که تحت هیچ شرایطی از مدیران خارجی استفاده نکنن وبا توجه به شعار تکیه به داخل از مدیران داخلی استفاده کنن....و چون مدیریت در ایران بسیار ضعیف بود وهست...هزینه ای که برای تولید خودرو سمند به عنوان یک خودرو ملی انجام شد.. باهاش میشد یکی از کارخانه جات خودروسازی مهم جهان رو با تمام شعبه هاش خریداری کرد....یعنی هزینه ای تا این حد گزاففففف.
اما در سال 1384 با روی کار امدن دولت جدید و اصرار بر اینکه سطح تولید در حدی افزایش پیدا کرد که ایران به طرز عجیبی فقط از لحاظ تعداد تولید خودرو پنجمین خودرو ساز جهان شد....ولی...
دولت میخواست با ایجاد کارخانه جات جدید هم امار بالایی بدست بیاره وبه افتخارات خودش اضافه کنه و هم با بیکاری مبارزه کنه....به خاطر همین خودرو سازه ها تحت فشار بودن که شدیدا تولید خودشون افزایش بدن.....به خاطر همین اصرار بر افزایش کمیت نه تنها باعث شد خودرو های فعلی به شدت بی کیفیت بشن ومثلا پراید یک هفته بعد تحویل 4 کمک فنرش هم بشکنه....بلکه هیچ پولی برای تحقیق و توسعه بر روی خودرو های جدید و پژوهش  و تحقیق صرف نشد!!!!!!
در حالی که شرکت های کره ای اعلام کردند هرگز دیگه امار تولید خود را افزایش نمیدن...وفقط تمام سرمایه ی خودشون رو صرف تحقیق و توسعه و پژوهش بر روی علم خودرو خواهند کرد و دیگه هدفشون فقط و فقط افزایش کیفیت هستش....
و در پایان اعتقاد کره ای ها این بود که بالا بودن کیفیت خودرو ها به طور طبیعی تقاضا رو افزایش میده و خودبه خود امار تولید خودرو و سوداوری افزایش پیدا خواهد کرد نتیجه داد واونا موفق شدن